Doustny Gancyklowir jako leczenie podtrzymujące w przypadku zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii u pacjentów z AIDS czesc 4

Sześciu pacjentów zostało wykluczonych z analizy skuteczności: dwóch pacjentów nie otrzymało leczenia podtrzymującego, dwóch otrzymało leczenie fotokoagulacją laserową, co uniemożliwiło ocenę, czy nastąpiło progowe zapalenie siatkówki, a dwóm postawiono diagnozę zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii, której nie można było potwierdzić fotograficznie. Tak więc skuteczność można ocenić na 117 osobach (95 procent losowo wybranych): 57 podano dożylnie gancyklowir i 60 podano doustnie gancyklowir. Zdjęcia dla 2 osobników były niewykonalne; w związku z tym 115 pacjentów (57 otrzymujących dożylnie gancyklowir i 58 otrzymujących doustny gancyklowir) zostało włączonych do analizy czasu do progresji na podstawie fotografii dna oka. Analiza bezpieczeństwa obejmowała wszystkie 121 osób, które otrzymały leczenie podtrzymujące. Tabela 1. Tabela 1. Charakterystyka pacjentów na początku leczenia podtrzymującego. Charakterystykę grup terapeutycznych na początku leczenia podtrzymującego przedstawiono w Tabeli 1. Wystąpiły dwie istotne różnice między grupami. Średnia liczba miesięcy od rozpoznania AIDS (według kryteriów ustalonych w 1987 r. Przez Centers for Disease Control and Prevention) wynosiła 11,0 dla osobników losowo przydzielonych do dożylnego gancyklowiru w porównaniu z 16,8 miesiąca dla osobników losowo przydzielonych do doustnego gancyklowiru (P = 0,02). Więcej osób w grupie dożylnie-gancyklowiru niż w grupie doustnie-gancyklowir miało wyniki Karnofsky ego od 30 do 60 (16 procent w porównaniu z 2 procentami, P = 0,02).
Średni czas od rozpoczęcia leczenia podtrzymującego do wycofania się z badania wynosił 116 dni w grupie dożylnie-gancyklowiru (mediana, 140) i 100 dni w grupie doustnej-gancyklowir (mediana, 160; P = 0,04).
Czas na progresję zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii
Ryc. 1. Czas od rozpoczęcia leczenia podtrzymującego do progresji zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii, zgodnie z oceną fotograficzną. Wartość P została określona przez test log-rank.
Tabela 2. Tabela 2. Liczba dni od rozpoczęcia leczenia podtrzymującego do progresji zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii. Na podstawie zamaskowanej oceny zdjęć dna oka średni czas od rozpoczęcia leczenia podtrzymującego do progresji zapalenia siatkówki wynosił 62 dni po dożylnym podaniu gancyklowiru i 57 dni po doustnym podaniu gancyklowiru, z 5-dniową różnicą między średnimi (p = 0,63 w teście log-rank, względne ryzyko progresji w grupie doustnej gancyklowiru w porównaniu z grupą dożylnie-gancyklowirem, 1,08) (Figura i Tabela 2). Na podstawie wyników fundusko- pii przeprowadzonej przez zdemaskowanych okulistów, średni czas do wystąpienia progresji wynosił 96 dni po dożylnym podaniu gancyklowiru i 68 dni po doustnym podaniu gancyklowiru, z 28-dniową różnicą między średnimi, jak pokazano w Tabeli 2 (p = 0,03 dla test log-rank, względne ryzyko progresji w przypadku doustnego podawania gancyklowiru, 1,68). Progresję zapalenia siatkówki wykryto wcześniej na podstawie oceny fotograficznej u 56 procent badanych i metodą fundusko- pii u 8 procent badanych.
Zbadano kilka współzmiennych, w tym wiek, czas od rozpoznania AIDS, punktację wyjściową Karnofsky ego, obecność obustronnego zapalenia siatkówki na linii podstawowej i zastosowanie terapii przeciwretrowirusowej.
[podobne: usuwanie przebarwień kraków, dyżur aptek września, przewlekłe zapalenie woreczka żółciowego ]

Sześciu pacjentów zostało wykluczonych z analizy skuteczności: dwóch pacjentów nie otrzymało leczenia podtrzymującego, dwóch otrzymało leczenie fotokoagulacją laserową, co uniemożliwiło ocenę, czy nastąpiło progowe zapalenie siatkówki, a dwóm postawiono diagnozę zapalenia siatkówki wywołanego wirusem cytomegalii, której nie można było potwierdzić fotograficznie. Tak więc skuteczność można ocenić na 117 osobach (95 procent losowo wybranych): 57 podano dożylnie gancyklowir i 60 podano doustnie gancyklowir. Zdjęcia dla 2 osobników były niewykonalne; w związku z tym 115 pacjentów (57 otrzymujących dożylnie gancyklowir i 58 otrzymujących doustny gancyklowir) zostało włączonych do analizy czasu do progresji na podstawie fotografii dna oka. Analiza bezpieczeństwa obejmowała wszystkie 121 osób, które otrzymały leczenie podtrzymujące. Tabela 1. (więcej…)