Obraz kliniczny przewleklego niezytowego zapalenia ukladu zólciowego jest wielopostaciowy

Objawy. Obraz kliniczny przewlekłego nieżytowego zapalenia układu żółciowego jest wielopostaciowy. Jego objawy w różnych przypadkach są wyrażone w stopniu niejednakowym i nie są stałe. Najczęstszymi dolegliwościami chorych są bóle, przypadłości trawienne i nerwowo-psychiczne. Bóle są usadowione w prawym podżebrzu lub w dołku sercowym, skąd promieniują przeważnie ku prawej łopatce. Są one tępe i zmienne czasami znikają albo na odwrót, przez pewien czas są silniejsze. Zazwyczaj bóle nie mają stałego związku z czasem spożywania pokarmów, natomiast pojawiają się lub wzmagają po posiłkach trudno strawnych, zwłaszcza po tłuszczach, po tłustym mięsie, po napojach alkoholowych oraz po spożyciu większej ilości pokarmów. Wysiłki fizyczne, szczególnie połączone z napinaniem tłoczni brzusznej, wstrząśnienia ciała, głębokie oddechy oraz silne zaciskanie się w pasie zwiększają bóle. U kobiet bóle czasami zwiększają się albo powstaj ą w okresie regularności, ciąży lub przekwitania. Największy jednak wpływ na bóle wywierają przygodne zakażenia (grypa, zapalenie płuc, migdałków podniebiennych i in.), zaostrzające przeważnie chorobę. Dolegliwości trawienia mają związek z chorobą żołądka lub jelit, zwłaszcza wyrostka robaczkowego, na tle której powstało zapalenie pęcherzyka i przewodów żółciowych albo zależą od wpływu zapalenia na przewód pokarmowy. Wysuwają się one nieraz na pierwszy plan tak znacznie że można przeoczyć zapalenie pęcherzyka i przewodów żółciowych. Są to przede wszystkim mdłości, niesmak w ustach lub gorzki przysmak, połączony czasami z wymiotami żółcią. Dolegliwości trawienne dokuczają chorym przeważnie rano na czczo oraz w parę godzin po obfitszym posiłku, zwłaszcza po pokarmach tłustych i trudno strawnych. Prócz tego chorzy uskarżają się naraz na wzdęcie brzucha i uczucie pełności w nadbrzuszu po jedzeniu. Dolegliwości ogólne polegają na uczuciu szczególnego osłabienia i przygnębienia, zwłaszcza z rana po obudzeniu się. Na odwrót w godzinach wieczornych chorzy są przeważnie podnieceni. Sen bywa zazwyczaj niespokojny i nieorzeźwiaj cy. Prócz tego uskarżają się chorzy na bóle głowy, nieraz bicie serca i inne dolegliwości nerwowo- psychiczne. [przypisy: psycholog warszawa, gdynia psycholog, psychiatra poznań ]