Plyny podaje sie zasadniczo obficie

Płyny podaje się zasadniczo obficie, by spowodować wydzielanie większej ilości, żółci i przez to lepiej przepłukiwać drogi żółciowe. Ograniczenie ilości płynów jest wskazane w tych przypadkach, w których zapalenie toczy się także w drobnych drogach żółciowych wewnątrzwątrobowych, gdyż w takim zapaleniu nieraz jest uszkodzona czynność wątroby regulująca gospodarkę wodną w ustroju. W tych przypadkach ilość moczu jest znacznie mniejsza niż ilość wypijanych płynów, jeżeli chory wypija ich dużo. Prócz leżenia w łóżku z okładami na prawym podżebrzu, leczenia przeciwkurczowego, przeciwbólowego i dietetycznego, stosuje się od samego, początku ostrego zapalenia układu żółciowego w okresie gorączki leczenie wapniem w postaci dożylnych wstrzykiwań 10 ml 10% glukonianu wapnia (calcium gluconatum), leki odkażające żółć, mianowicie przetwory salicylowe, wewnętrznie, heksametylenotetraminę dożylnie w 20% cukrze gronowym, a później stosuje się wewnętrznie jej pochodne, oraz przetwory sulfonamidowe, penicylinę Iub streptomycynę. Leczenie samą penicyliną jest często bezskuteczne, gdyż zapalenie układu żółciowego bywa przeważnie wywoływane przez pałeczki okrężnicy. Uwzględniając jednak, że zakażenie może być mieszane, poleca się kojarzyć leczenie przetworami sulfonamidowym iż leczeniem penicyliną, a w przypadkach, wywołanych zakażeniem samymi tylko pałeczkami okrężnicy, leczenie streptomycyną. Gdy natężenie ostrego zapalenia, układu żółciowego osłabnie, stosuje się leki żółciotwórcze i żółciopędne przez 3-6 tygodni, a następnie alkalia, polecając choremu, jeśli to jest możliwe, leczenie alkaliczne przeprowadzać w zdrojowiskach. Jeżeli leczenie zachowawcze, starannie i konsekwentnie przeprowadzone, łącznie z płukaniami dwunastnicy pozostaje bezskuteczne, uciekamy się do leczenia, po uprzednim przygotowaniu chorego chirurgicznego. Poleca się wtedy sączko wanie pęcherzyka lub przewodów żółciowych, celem ułatwienia odpływu żółci lub nawet wycięcie pęcherzyka (choLecystectomia), jako źródła nie ustępującego zakażenia. Leczenia chirurgicznego wymagają szczególnie zapalenia ropne, ropowicze i zgorzelinowe. [hasła pokrewne: lewomepromazyna, bezdechy nocne leczenie, przeszczep chondrocytów ]

Powiązane tematy z artykułem: bezdechy nocne leczenie lewomepromazyna przeszczep chondrocytów