Przewlekle zapalenie ukladu zólciowego

Przewlekłe zapalenie układu żółciowego może trwać latami, dając powód do powstania kamicy żółciowej, zrostów z narządami sąsiedrimi, wtórnego zapalenia trzustki i innych powikłań. Zapalenie nieżytowe może przejść w ropne wskutek dodatkowego wtórnego zakażenia albo zwiększenia zjadliwości bakterii już znajdujących się w pęcherzyku i w drogach żółciowych. W przeciwieństwie do przewlekłego nieżytowego zapalenia układu żółciowego, przewlekłe zapalenie ropne objawia się gorączką o torze zwalniającym lub przerywanym, przebiegającą z dreszczami i potami. Towarzyszą jej silniejsze bóle w prawym podżebrzu, promieniujące do prawej łopatki, oraz inne objawy przedmiotowe i podmiotowe o cechach posocznico-ropniczych. Prócz tego występują objawy znamienne dla przewlekłego nieżytowego zapalenia z tą różnicą, że w zapaleniu ropnym są one wybitniejsze. Przewlekłe ropne zapalenie układu żółciowego może przebiegać okresowo, z zaostrz eniami i zwolnieniami lub bez zwolnień, i wiedzie ostatecznie do zgonu wśród objawów wyniszczenia, wtórnej niewydolności krążenia, posocznicy, ustania czynności wątroby, objawów krwotoczności itp. Rozpoznanie typowo przebiegającego przewlekłego zapalenia układu żółciowego nie nastręcza większych trudności. Na chorobę tę wskazują przewlekłe podżółtaczkowe zabarwienie twardówek i podniebienia u chorego, u którego systematycznym badaniem stwierdza się od czasu do czasu stany podgorączkowe i powiększenie oraz bolesność wątroby, zwłaszcza w okolicy rzutu pęcherzyka żółciowego, a w wywiadach czynniki zakaźne lub toksyczne, w związku z którymi rozwinęła się choroba. Badanie zawartości dwunastniczej oraz badanie radiologiczne dają dalsze podstawy do rozpoznania. Stwierdzenie dużej liczby zażółconych krwinek białych w zawartości dwunastniczej, wysoka gorączka o torze zwalniającym lub przerywanym, znaczna hiperleukocytoza w krwi, zwłaszcza zaś dołączenie się innych objawów posocznicy przemawiają za zapaleniem ropnym. [podobne: przewlekłe zapalenie woreczka żółciowego, usg jamy brzusznej olsztyn, niedoczynność tarczycy depresja ]

Powiązane tematy z artykułem: niedoczynność tarczycy depresja przewlekłe zapalenie woreczka żółciowego usg jamy brzusznej olsztyn