Za zapaleniem samego tylko pecherzyka przemawiaja wzmozone napiecie powlok brzusznych i bolesnosc uciskowa w miejscu rzutu pecherzyka

Za zapaleniem samego tylko pęcherzyka przemawiają wzmożone napięcie powłok brzusznych i bolesność uciskowa w miejscu rzutu pęcherzyka, wyczuwalny bolesny pęcherzyk oraz obecność białka i zażółconych krwinek białych tylko w żółci B. Po rozpoznaniu zapalenia układu żółciowego należy dążyć do określenia przyczyny, która wywołała chorobę. Rozstrzygnięcie tego zagadnienia wymaga starannego poszukiwania ogniska zakaźnego w ustroju, które by mogło być źródłem zakażenia pęcherzyka i przewodów żółciowych, a także czynników toksycznych w postaci przede wszystkim błędów dietetycznych. W każdym przypadku należy także rozważyć, czy ostre zapalenie układu żółciowego nie jest zależne d obecności kamieni żółciowych w pęcherzyku. W różnicowaniu za tłem kamicowym zapalenia przemawiają gwałtowność bólów, powstanie zapalenia w okresie ciąży, regularności lub przekwitania, zaburzenie przemiany materii (otyłość, skaza dnawa), hipercholesterolemia, a także kamica żółciowa i pokrewne zakłócenie przemiany materii w najbliższym rodzeństwie. W wielu wszakże przypadkach rozstrzygnięcie omawianego zagadnienia można uzyskać dopiero za pomocą badania cholecystograficznego i badania zawartości dwunastniczej po ukończonym zapaleniu cienie złogów na cholecystogramie oraz obecność w zawartości dwunastnicy licznych różnej wielkości kryształów bilirubinianu wapniowego oraz cholesterolowych, od bardzo małych do widocznych gołym okiem, przemawiają za tłem kamicowym. Jednak ujemny wynik takiego badania nie wyłącza jeszcze kamicowego pochodzenia zapalenia pęcherzyka, gdyż kamica żółciowa stwarza warunki sprzyjające powstaniu zapalenia pęcherzyka nawet po odejściu kamieni z pęcherzyka do jelit. [przypisy: psychiatra poznan, co to jest choroba, leczenie falą uderzeniową ]

Powiązane tematy z artykułem: co to jest choroba leczenie falą uderzeniową testy nietolerancji pokarmowej